Nieuwsbrief voor overheden

De ondertekening van een aanvraag is geen constitutief vereiste voor de rechtsgeldigheid van een aanvraag. Het ontbreken van de vereiste handtekening betekent dat de aanvraag onvolledig is.

Artikel 4:2 lid 1 Algemene wet bestuursrecht (Awb) bepaalt dat de aanvraag wordt ondertekend. Wat is de situatie als een handtekening ontbreekt?

Die vraag deed zich voor in de procedure die tot de hier besproken uitspraak leidde.

De zaak draaide om een aanvraag om de registratie van een buitenschoolse opvang (bso) in te trekken en deze bso per 1 mei 2014 uit het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen te verwijderen. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam besloot om deze aanvraag in te willigen.

De aanvraagster maakte bezwaar tegen het besluit dat zij zelf had aangevraagd. Kennelijk had zij spijt gekregen van haar aanvraag. Ze betoogde dat de aanvraag niet rechtsgeldig was omdat deze niet was ondertekend.

De Afdeling oordeelt in hoger beroep dat uit artikel 4:2 lid 1 Awb niet volgt dat de ondertekening van de aanvraag een constitutief vereiste is voor de rechtsgeldigheid van de aanvraag. Wel betekent het ontbreken van een handtekening onder een aanvraag dat deze aanvraag niet volledig is. Daardoor was het college bevoegd om op grond van artikel 4:5 lid 1 Awb de aanvraag buiten behandeling te laten, op voorwaarde dat de aanvraagster de gelegenheid heeft gehad de ontbrekende gegevens aan te vullen (in dit geval: door alsnog haar handtekening te plaatsen) en van deze gelegenheid geen gebruik heeft gemaakt.

De bevoegdheid van artikel 4:5 lid 1 Awb is echter een discretionaire bevoegdheid. Het college hoeft daar geen gebruik van te maken. In dit geval had het college dat ook niet gedaan. De Afdeling oordeelt dat het college bevoegd was te beslissen op de onvolledige aanvraag, nu de identiteit van de aanvrager voldoende bekend was.

ABRvS 11 januari 2017, www.rechtspraak.nl: ECLI:NL:RVS:2017:56

Door Jaap IJdema

"

Actualiteiten overzicht