Nieuwsbrief voor overheden

Het college van burgemeester en wethouders is, gelet op artikel 15, eerste lid, van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) niet gehouden de naam van de anonieme melder in een sociaal domein-kwestie bekend te maken. Het college was in dit geval, gelet op artikel 17, derde lid, van de AVG, ook niet gehouden om de bankgegevens van [appellant] te verwijderen uit de informatiesystemen.

Bij besluit van 30 november 2018 heeft het college besloten op een aantal verzoeken van [appellant] op grond van de AVG. [appellant] ontving sinds 2011 een uitkering op grond van de Participatiewet (Pw). De gemeente heeft een onderzoek ingesteld naar de rechtmatigheid van die uitkering naar aanleiding van een anonieme melding, met een intrekking en terugvordering van de verstrekte uitkering tot gevolg.

Bij het besluit van 30 november 2018 heeft het college besloten tot het verlenen van inzage in de persoonsgegevens van alleen [appellant]. Over andere gegevens stelt het college niet te beschikken.

De Afdeling heeft geoordeeld dat gelet op artikel 15, eerste lid, van de AVG [appellant] het recht heeft om alleen van hem betreffende persoonsgegevens inzage te verkrijgen en van de informatie die in deze bepaling wordt genoemd, en dus niet ook die van de anonieme melder. De Afdeling voegt hieraan toe dat zelfs als de naam van de anonieme melder bij het college bekend was, [appellant] op grond van artikel 15, eerste lid, van de AVG geen recht heeft op inzage in dat gegeven, omdat het daarbij niet gaat om een hem betreffend persoonsgegeven. Ook is de anonieme melder niet de bron als bedoeld in artikel 15, aanhef en onder g, van de AVG, nu niet van de anonieme melder zijn persoonsgegevens vandaan komen.

Dan het verzoek van [appellant] om verwijdering van zijn bankgegevens en kopieën van zijn paspoort uit de informatiesystemen. In dit verband wordt gewezen op artikel 17, derde lid, van de AVG waaruit volgt dat op het college geen plicht rust om persoonsgegevens zonder onredelijke vertraging te wissen indien op hem een wettelijke verwerkingsplicht rust. Uit artikel 3 van de Archiefwet 1995 (Aw) volgt dat het college verplicht is de onder hem berustende archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren. Op grond van artikel 5 van de Aw 1995 is de Selectielijst opgesteld. Blijkens bijlage 1 van de Selectielijst is die lijst ook van toepassing op de gemeente Eindhoven. Uit de Selectielijst volgt dat de bewaartermijn voor bescheiden in het kader van de hercontrole in uitkeringen in het sociaal domein (zoals bankgegevens) 10 jaar bedraagt.

ABRvS 14 oktober 2020, www.rechtspraak.nl:  ECLI:NL:RVS:2020:2419

Door Najima Khan

"

Actualiteiten overzicht