Blog

In 2030 moet Nederland 55% minder broeikasgassen uitstoten vergeleken met 1990. Het streven is zelfs 60% vermindering. In 2050 wil Nederland klimaatneutraal zijn. Om dat doel te bereiken zal onder andere het volgende in 2025 veranderen:

  • Vanaf 2025 worden door gemeenten zero-emissiezones ingevoerd. In die zones mogen alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die niet erg vervuilen.
  • Vanaf 15 januari 2025 zijn bedrijven met meer dan 100 werknemers verplicht een C02- rapportage in te dienen;
  • Grootverbruikers krijgen een korting bij weinig gebruik van elektriciteit tijdens de spits en er wordt een groepstransportovereenkomst ingevoerd als één van de oplossingen voor netcongestie.

Zero-emissiezones
Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Dit gebied is een zeroemissiezone (ZE-zone). Veertien Nederlandse steden voeren vanaf januari 2025
zero-emissiezones in, waarin bedrijfsvoertuigen op diesel en benzine niet langer zijn toegestaan. Alleen nul-emissie vracht- en bestelauto’s mogen straks deze zone binnenrijden. Bedrijfsvoertuigen op diesel of benzine met een emissieklasse lager dan Euro 5 mogen die zones niet meer in. Vijftien andere gemeenten volgen later. Om te controleren of uw voertuig nog toegang heeft of dat u in aanmerking komt voor een ontheffing of subsidie, raadpleeg: https://www.khn.nl/nieuws/hoe-ga-je-om-met-de-nieuwe-zero-emissiezones-inbinnensteden Onder andere in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht gaat per 1 januari 2025 een zero- emissiezone gelden. De emissievrije zones hebben als doel om de leefbaarheid en luchtkwaliteit in die regio te verbeteren door de uitstoot van schadelijke stoffen en geluidsoverlast van voertuigen te verminderen.

C02- rapportage
Heeft uw bedrijf 100 of meer werknemers? Dan moet u ieder jaar rapporteren over uw zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van uw medewerkers. Dat gaat bijvoorbeeld om het aantal gereisde autokilometers, uitgesplitst naar soort brandstof. U moet rapporteren aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Deze verplichting geldt vanaf 1 juli 2024. Vanaf 15 januari 2025 kunt u uw gegevens doorgeven (rapporteren) over 2024. Op maandag 30 juni 2025 moet uw rapportage door RVO zijn ontvangen. U kunt ervoor kiezen uw rapportage over heel 2024 in te dienen of alleen over de 2e helft van 2024. U kunt rapporteren via de blauwe knop die u vindt op de volgende website: https://www.rvo.nl/onderwerpen/rapportage-wpm#rapporteren Omgevingsdiensten kunnen de rapportages vanaf 2025 ophalen via Mijn RVO.

Nederland heeft afgesproken de CO2-uitstoot te verminderen. De CO2-uitstoot van zakelijk verkeer en woon-werkverkeer van werknemers hoort daar ook bij. Op dit moment zorgen zakelijk verkeer en woon-werkverkeer samen naar schatting voor meer dan 50% van de gereden kilometers in Nederland. U kunt als werkgever het aantal werkgebonden kilometers verminderen of duurzamer maken door bijvoorbeeld uw werknemers meer thuis laten werken, meer vergaderingen via Teams of Zoom plaats te laten vinden en uw werknemers met het openbaar vervoer, de fiets of een elektrische auto naar werk te laten komen.

Korting bij weinig gebruik tijdens de spits en invoering groepstransportovereenkomst
De hele maatschappij wordt geraakt door netcongestie. Netcongestie is één van de grootste remmende factoren in de energietransitie op dit moment. Bedrijven kunnen niet uitbreiden en de elektrificatie wordt geremd, omdat daarvoor op het elektriciteitsnet geen capaciteit meer is. Dit wordt netcongestie genoemd. De verwachting is dat het ongeveer 10 jaar zal duren totdat de netbeheerders de netten hebben verzwaard. 

Netcongestie speelt zich vooral af op piekmomenten waarop er meer aanbod of vraag is naar elektriciteit dan het elektriciteitsnet aankan. Buiten deze spits is er wel ruimte op het net. De ACM heeft onder andere de volgende maatregelen genomen met als doel dat de piekmomenten worden verminderd en er ruimte op het net ontstaat:

  • Alle grootverbruikers die zijn aangesloten op het landelijke hoogspanningsnet van TenneT krijgen vanaf 1 januari 2025 een korting als zij zorgen dat zij hun aansluiting weinig gebruiken tijdens de spits. Grootverbruikers die hun aansluiting tijdens de spits maximaal gebruiken, gaan meer betalen.
  • Daarnaast kunnen netbeheerders vanaf 1 april 2025 ook contracten aanbieden waarbij grootverbruikers, in ruil voor een lager tarief, de aansluiting helemaal niet mogen gebruiken tijdens drukke uren. Dit soort contracten zijn aantrekkelijk voor bedrijven die hun gebruik goed kunnen regelen.

Meer informatie hierover kunt u krijgen van TenneT.

Op 24 oktober 2024 hebben de gezamenlijke netbeheerders een voorstel bij de ACM ingediend voor de invoering van een groepstransportovereenkomst. De bedoeling daarvan is dat bedrijven onderling transportcapaciteit kunnen delen. Netbeheerders zullen vooruitlopend op dit besluit starten met het kleinschalig aanbieden van deze overeenkomst. De groepstransportovereenkomst is bedoeld voor bedrijven die als groep bedrijven op een bedrijventerrein lokaal vraag en aanbod van energie op elkaar willen afstemmen en bedrijven die tegen een vergoeding gecontracteerd vermogen willen
aanbieden aan de netbeheerder. Als bedrijf kunt u ook zelf, zonder deel te nemen aan een groep, gecontracteerd vermogen aanbieden aan de netbeheerder. Meer informatie kunt u hierover inwinnen bij uw regionale netbeheerder.

Actualiteiten overzicht

Maak kennis met onze specialisten

Bekijk ons team