Tip van de Week
Een medewerker van een GGZ-kliniek bekeek tijdens ziekte het patiëntdossier van een bekende patiënt (een oud-profvoetballer). De GGZ-kliniek ontsloeg de medewerker op staande voet, maar de rechter draaide dat ontslag terug: het beleid was niet duidelijk genoeg en sancties waren niet consequent toegepast. Wat werkgevers hiervan kunnen leren? Het feit dat een medewerker technisch toegang heeft tot patiëntgegevens betekent nog niet dat die toegang ook gebruikt mag worden. Er moet een duidelijke, werkgerelateerde noodzaak zijn. Zorg dat het voor medewerkers glashelder is wat de grenzen zijn bij inzage in vertrouwelijke (patiënt)gegevens. Leg de grenzen vast in beleid, en maak de grenzen tastbaar met trainingen, praktijkvoorbeelden en heldere sanctieregels.
Maak kennis met onze specialisten

T. (Thomas) de Rijke
Advocaat

D. (Delano) Bosman
advocaat

D.N.C. (Daniël) Doolaege
Advocaat | Partner

T. (Tiffany) Overeinder
Advocaat

E.A.P. (Emma) Ficq
Advocaat

W. (Walla) al Jaboury
Advocaat