Fusie en overname

Een onderneming kan op verschillende manieren worden uitgebreid: een onderneming neemt een ander bedrijf over (bijvoorbeeld door middel van een overname van activa of aandelen) of twee bedrijven fuseren met elkaar. AvdW heeft specialisten in huis die zich bezig houden met fusies en overnames in alle soorten en maten. 

Voor de koper van het bedrijf is onder meer van belang te weten hoe de financiële positie van de te kopen onderneming is en of er nog claims zijn te verwachten uit het verleden. Niet alleen de prijs, maar bijvoorbeeld ook garanties zijn belangrijke onderwerpen.

Bij fusies en overnames is het overnamecontract een belangrijk onderdeel van het traject, maar er is meer. Zo moeten tijdens het overnameproces ook de gevolgen in kaart worden gebracht voor bijvoorbeeld het personeel, leverantiecontracten, huurcontracten en samenwerkingscontracten. Deze informatie wordt veelal opgenomen in het informatiememorandum dat pas na het tekenen van een geheimhoudingsovereenkomst aan de kopende partij wordt verstrekt. 

Elk traject is anders, maar in het algemeen vindt een overname plaats volgens onderstaande volgorde:

  • informele verkenningen en besprekingen;
  • het opmaken van een geheimhoudingsverklaring (NDA);
  • het samenstellen en verstrekken van een informatiememorandum;
  • intentieverklaring / letter of intent (LOI);
  • het uitvoeren van due dilligence onderzoeken;
  • onderhandelingen;
  • ondertekening van de Share Purchase Agreement ((SPA), koopovereenkomst);
  • ‘closing’, de daadwerkelijke overdracht van de aandelen.

Bij een overname is een zorgvuldige juridische voorbereiding nodig. Onze ondernemingsrecht advocaten hebben veel ervaring met het uitvoeren van overnametrajecten en pakken dit graag voor u op. Schakel altijd zo snel mogelijk een van onze advocaten in, bij voorkeur voordat er een intentieovereenkomst wordt gesloten.

Reorganisatie

Na een fusie of overname is het mogelijk dat u wordt geconfronteerd met een rommelig personeelsbestand. Bepaalde functies worden dubbel ingevuld, er zijn verschillende soorten functiebeschrijvingen en functietitels, er zijn meerdere arbeidsvoorwaardenregelingen en personeelshandboeken en noem maar op. 

Wanneer u dit binnen uw organisatie recht wenst te trekken, dienen de regels rondom reorganisaties in acht te worden genomen. Onze advocaten arbeidsrecht helpen u daar graag mee.

Specialisten Fusie, overname en reorganisatie

Bekijk ons team